Weck Racingin keskeytys lähellä Kaakkoisrallissa…

wecklogoMiehikkälän ja Luumäen soraränneissä ajettu F-cupin osakilpailu, Kaakkoisralli oli päättyä keskeytykseen kilpailun viimeisellä erikoiskokeella TerUA:n Matias Weckiltä kartanlukijanaan RiiUA:n Lari Weck. Maalin sinnitellyt autokunta päätyi lopulta luokkansa viidenneksi ja junioreiden yleiskilpailun 15. sijalle.

Kilpailu käynnistyi Haminasta, hotelli Leikarilta. Pienen siirtymän jälkeen päästiin itse asiaan. Ensimmäisellä erikoiskokeella kesän harjoittelemattomuus näkyi ajamisessa. Kaikkiin paikkoihin ei tultu ihan täysillä ja se näkyi myös kellossa. Tuloksena luokan 5. sija seitsemän sekunnin erolla edelliseen kilpailijapariin. Tekniikkahuolet alkoivat seuraavalla siirtymällä. Toisen erikoiskokeen AT-jonossa moottorin lämmöt nousivat punaiselle, mutta onneksi startti ei myöhästynyt ja liikkeelle lähdettiin ennen kuin moottori olisi aloittanut kokkihommat. Toiselle erikoiskokeelle ajorytmi alkoi löytyä ja sen sai lukea tulostaulusta: luokan 4. nopein aika.

Kahden ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen oli vuorossa ensimmäinen huoltotauko ja tankkaus. Eipä selvitty tästäkään kommelluksitta. Tulo-AT-asemalla toimitsijat antoivat väärän kilpailijaparin aikakortin, joka onneksi huomattiin ja onnistuttiin vaihtamaan oikeaan. Huollossa huomattiin, että moottorin jäähdyttimen tuulettimen johto oli irronnut. Huollon jälkeen suunnattiin kilpailun seuraaville kahdelle erikoiskokeelle.

Vauhti kasvoi ja se näkyi myös ajolinjoissa. Pari jarrutusta meni hieman liian laveaksi, jolloin kallisarvoista aikaa hukkui risteyksistä poistuessa. Osin pahoin syöpyneet tienpinnat vaikeuttivat etenemistä ja ohjaamossa oltiin aika-ajoin melkoisessa kieputuksessa. Vaikka kilpailijakaksikko oli nostanut nopeuttaan, olivat sen tehneet myös muut kilpailijat. Sijoitus edelleen luokan 5., mutta kolmanteen sijaan olisi vielä viimeisellä erikoiskokeella ajaenkin mahdollisuudet.

Kilpailun toisessa huollossa auton tukivarsisto tarkastettiin ja kiristettiin. Ja kiristettäväähän siellä riittikin edellisten röykytysten jälkeen. Huollossa huomattiin oikean puolen etupyörän olevan hieman taaempana vasemman puoleiseen verrattuna. Auto oli siis todellakin saanut hieman siipeensä kisan kuluessa. Kilpailua päätettiin jatkaa niin kauan kuin auto liikkui, kuten tiimillä on tapana.

Kilpailun viimeinen, viides erikoiskoe oli kilpailun pisin, peräti 28km. Tänne oli tarkoitus pistää kaikki peliin ja ratkaista kilpailu. Erikoiskoe alkoi vauhdikkaasti ja meno maittoi. Noin 11km lähdöstä kaikki muuttui. Auto syöksyi lähes täydestä laukasta tiessä olevaan valtavaan kraatteriin, jolloin etujousitus sai kovan iskun. Seurauksena oli vaihdelaatikon jumiutuminen 5. vaihteelle ja ohjauspyörän asennon muuttuminen 30 astetta vastapäivään. Sinne menivät palkintopystit. Maaliin kuitenkin päätettiin sinnitellä

Lari Weck

avengercodriver@gmail.com

IMG_7955