Itkonen Racing

ITKONEN RACING  KILPAILURAPORTIT 2012/1
Kaudella 2012 Itkonen Racingin pääpaino on rallin SM-sarjassa Citroen C2 R2 autolla. Kaudella 2012 osallistumme rallin SM-sarjaan luokassa SM3. K.o. sarja on tarkoitettu 1600 kuutioisille R2 luokituksen omaaville etuvetoisille nykyaikaisille kilpa-autoille. I-ohjaajana toimii Petri Itkonen ja II-ohjaajana Janno Older. Kuluvalla kaudella on tarkoituksemme kerätä kokemusta nuottikilpailusta, koska Petrillä ei ole nuottikokemusta kuin kuudesta rallista aiemmin. Päätavoitteemme rallin SM-sarjaan on asetettu kaudelle 2013.
SM Vaakuna ralli
24-25.2.2012 osallistuimme Mikkelissä ajettavaan SM Vaakuna-ralliin. Tämä oli kolmas sm-sarjan osakilpailu ja samalla talvikauden viimeinen kilpailu. Kisa oli teamillemme kauden 2. sm-kilpailu, koska jätimme Tunturi-rallin väliin.
Pe 24.2 oli vuorossa nuotitus ja illalla ajettiin yleisöerikoiskoe, jolla oli mittaa peräti 11km. Perjantai oli muutenkin pitkä päivä, kun nuotitus alkoi jo aamulla klo 08 ja kilpa-auto vietiin parc fermeen n. klo 21. Erikoiskokeet saatiin nuotitettua ihan mukavasti ja totesimme, että luvassa on todella haastavat tiet, koska Mikkelissä on perinteisesti korkeuseroja paljon. Reitille mahtui sekä isoa valtion tietä että pieniä metsä-auto teitä. Erikoiskokeita oli vain 5 kappaletta, mutta erikoiskoekilometrejä oli 113 km.
Kilpailun alku perjantaina oli ongelmallinen teamillemme. Katsastuksessa ongelmia aiheuttivat liian kovat äänet sekä äänimerkki. Olen osallistunut ”urani” aikana yli 120 ralliin, enkä ole koskaan joutunut mittaamaan äänimerkin desibelejä mutta onpahan sekin nyt koettu 🙂 Katsastusporukalla taisi olla väärin näyttävä desibelimittari, koska suurimmalla osalla oli ongelmia äänien kanssa, vaikka aiemmin ne ovat olleet kunnossa (kuten meilläkin).
Huoltomiehet saivat kuitenkin auton katsastettua ja vuorossa oli yleisöerikoiskoe. Yleisöä oli kertynyt raviradalle katsomaan paljon ja siellä järjestettiin samalla näyttävä ilotulitus. Suurin osa ek:sta oli pientä tietä ja sinne oli muodostunut melkoiset spoorit. En ole aiemmin joutunut ajamaan citikalla kunnon spooreissa ja tämä näkyi siinä, että luotto puuttui täysin.Varovaisuus näkyikin sitten ajassa. Hävisimme luokan kärjelle tällä ek:lla todella paljon (eromme luokan kärjelle n. 5,5 s/km, sijoitus luokan 8.). Iltahuollossa huomasimme, että koneen korvan pultti oli rikki. Pultti oli vaurioittanut korvaa niin paljon, ettei se meinannut lähteä irti. Onneksi PrintSport Racingilla oli uusi koneenkorva mukana ja saimme vaihdettua uuden. Tässä remontissa meni aikaa kuitenkin sen verran, että saimme 80 s at-rangaistusta myöhästyttyämme aikatarkastusasemalta. Mieli oli maassa ensimmäisen päivän päätteeksi, mutta päätimme nollata yön aikana tilanteen ja toiseen kisapäivään startataan uudella asenteella. Ero luokan kärkeen oli saatava kohtuulliselle tasolle per erikoiskoekilometri.
Lauantaiaamuna oli seremoniastartti Mikkelin torilta, jonne oli kertynyt todella paljon ihmisiä katsomaan tapahtumaan. EK2 oli pituudeltaan 28,90 km eli heti sai olla hereillä. Tämä ek sujui osaltamme huomattavasti paremmin kuin edellisen illan yleisö-ek. Sijoituksemme oli luokassa 6. ja eromme kärkeen oli 2,5 s/km. Ajolinjat olivat olleet ilmeisesti melko tarkat, kun kuskin puolen peili irtosi osuttuamme erääseen postilaatikkoon 🙂
Kilpailu sujui osaltamme nousujohteisesti ja ajo alkoi sujua sitä paremmin, mitä enemmän kilometrejä tuli. Kilpailun viimeinen ek oli pituudeltaan 30,67 km. Tämä erikoiskoe sujui ajollisesti kaikista parhaiten. Saimme jopa edellä lähteneen kilpailijan kiinni 9,5 km ennen maalia ja ilmeisesti hän ei nähnyt lumipöllyssä meitä ja jouduimme ajamaan hänen perässään maaliin asti. Tässä menetimme aikaa noin 30s, mutta onneksemme tuloksiin tämä ei vaikuttanut, koska ero eteen ja taaksepäin oli niin iso. Sijoituksemme oli lopulta luokan 5.
Saavutimme toiselle kilpailupäivälle asettamamme tavoitteen eli ero luokan kärkikuljettajiin kutistui n. 2 s/km. Luokkamme voitti Joonas Lindroos.
Tästä on hyvä suunnata katseet kesäkauteen. Treenikilometrejä pitää saada ajettua keväällä mahdollisimman paljon ennen seuraavaa sm-rallia, joka ajetaan 8-9.6 Lapualla. Kevään aika huolletaan teamimme toinen kilpa-auto, Toyota Corolla FX. Sillä ajetaan mahdollisesti jotakin pimeitä kisoja/ sprinttejä, ellei nopeaksi todistettu corolla löydä uutta ”kotia”.
Teksti: Petri Ikonen

Kuva: nutspix.com

Kuva: Marko Kyöstilä